Äidinkielen ja kirjallisuuden tvt-perusteinen tiimiopettajuus
Avoimet ympäristöt, tehtävät ja arviointiperusteet tuovat opetukseen ja oppilaiden työskentelyn arviointiin läpinäkyvyyttä, joka koettiin tärkeäksi. Huoltoaseman lisäksi tärkeitä työvälineitä ovat Sä osaat! -opetusblogi (http://saosaat.blogspot.fi), opettajien suljettu materiaalisivusto sekä esimerkiksi oppilaiden toimittama Sokerina pohjalla -verkkolehti (http://sokerinapohjalla.wordpress.com).
Tärkeä taustatekijä tiimityön onnistumiselle on ollut esimiehen ennakkoluuloton ja kannustava suhtautuminen tekeillä olevaan työhön ja tvt:n käyttöön. Esimerkiksi tiiminä tehdyt koulutusmatkat ovat olleet merkittäviä niin yhteistyön vahvistumisen, uusien ideoiden prosessoimisen kuin uusimman tiedon saamisen kannalta.
Siirtyminen sähköisiin materiaaleihin on onnistunut ja oppikirjoista on luovuttu kokonaan. Oppikirjattomuus on osoittautunut myös avaimeksi uudenlaiseen ilmiöpohjaiseen opetukseen sekä mahdollistanut eriyttämisen ja omatahtisen etenemisen suurimmassa osassa oppisisältöjä.
Äidinkielen ja kirjallisuuden perusasioiden lisäksi oppilaat oppivat uusien materiaalien ja menetelmien avulla monilukutaitoa sekä luontevaa työskentelyä erilaisissa sähköisissä ympäristöissä. Opettajien yhteistyö on entisestään lisääntynyt ja lisännyt merkittävästi työssä viihtymistä sekä tahtoa ja intoa kehittää omaa opetusta.
Yhteyshenkilöt
anna.uusiniitty(ät)hameenkyro.fi
Äidinkielen ja kirjallisuuden lehtori
Hämeenkyrön Yhteiskoulu
palvelujen käyttäjät