Ajanvaraus henkilökohtaiseen digiopastukseen
Usein on kuitenkin käynyt niin, että teemapäivänä opastukseen on tullut vain muutama tai ei yhtään asiakasta. Silti saimme yhteydenottoja teemapäivien välissä opastustarpeista. Usein digiopastustarpeet nousevat hetkessä olevista tarpeista ja silloin viikon tai jopa kuukauden päästä oleva opastustuokio on liian kaukana.
Digiopastusta kysyttiin kirjaston asiakaspalvelussa muun asiakaspalvelun yhteydessä. Tällöin ongelmana oli, että asiakaspalvelija ei pystynyt keskittymään opastukseen kunnolla. Lisäksi kirjastotila saattoi olla hälyisä ja levoton opastuksen tekemiseen.
Koimme, että systeemiä täytyy kehittää paremmin asiakkaita palvelevaksi. Samalla halusimme käyttää kirjaston henkilökunnan rajallisen aikaresurssin paremmin.
Tulimme siihen tulokseen, että ennakkoajanvaraus toimii parhaiten sekä henkilökunnan että asiakkaan tarpeisiin. Kirjastossa nimetty henkilökunnan jäsen varaa työajasta ennalta sovitut ajankohdat digiopastuksen tarpeisiin. Ajat merkitään ajanvarauslistalle. Aikoja on, lomakaudet pois luettuna, jokaiselle viikolle eri viikonpäivinä ja kellonaikoina.
Digiopastusta kaipaava asiakas voi olla yhteydessä kirjastolle ja varata itselleen parheiten sopivan opastusajan listalta. Samalla kysytään asiakkaalta alustavaa opastustarvetta (tarvitaanko apua puhelimen, tabletin vai tietokoneen kanssa jne.)..
Opastusajat ovat oletusarvoisesti n. 15 minuuttia. Jos tarvetta on, aikoja voi varata myös lisää.
Uuden ajanvaraussyteemin käytön myötä digiopastuksen laatu on parantunut, opastusta saa silloin, kun tarvetta on ja kirjaston henkilökunnan aikaresussia on saatu keskitettyä paremmin.
Digiopastusten markkinointi on myös helpottunut, kun asiakkaiden tietoon ei tarvitse saada opastuksen tiettyjä päiviä ja kellonaikoja, vaan asiakkaat voivat ottaa yhteyttä kirjastoon ja varata itselleen parhaiten sopivan ajan.
Yhteyshenkilöt
maria.nahkala(ät)liminka.fi
Kirjastovirkailija
Limingan kunta / Limingan kirjasto
ja henkilöstö