Asioinnin ja asiakaspalvelun kokonaisratkaisu
Haluamme taata yhdenvertaiset ja saavutettavat asiointipalvelut "yhdeltä luukulta" ja toteuttaa ne
asiakas- ja tarvelähtöisesti. Asiakkaalla tulee olla näkyvyys omiin tietoihinsa, nykyisiin ja menneisiin asiointeihin. Asukkaalla pitää olla mahdollisuus valita ja vaikuttaa omaan palveluun sekä asioinnin sujuvuuteen.
Työntekijöillemme haluamme lisätä työn tekemisen sujuvuutta ja saada aikaan yhteisen foorumin eri alojen ammattilaisten kesken sekä kokonaisnäkyvyyden asiakkaan tietoihin ja asiointiin. Tavoitteena on myös saada selkeyttä ja helppoutta työskentelyyn sekä antaa mahdollisuuden keskittyä olennaiseen ja palvella asiakkaita mahdollisimman hyvin. Tavoitteena on myös vähentää henkilöperusteisuuden riskiä, jolloin asiat eivät ole enää yskittäisten henkilöiden takana, vaan kuka tahansa voi ottaa sujuvasti asiakkaan asian hoitaakseen.
Johdolle ja organisaatiolle haluamme tarjota mahdollisuuden seurata ja johtaa toimintaa tietoperusteisesti, hallita kysyntää ja varmistaa resurssien riittävyys. Koska haemme mielekkyyttä tekemiseen, haemme samalla myös myönteistä työnantajamielikuvaa.
Digitalisaation näkökulmasta tavoitteena on saada nykyaikaiset digitaaliset ratkaisut käytettävissä oleviin nykyisiin ja tuleviin palveluihin. Tavoitteena on myös skaalautuvuus kaikkiin kaupungin prosesseihin.
Erillisistä vanhoista ja pistemäisistä ratkaisuista luovutaan ja keskitytään alustaratkaisuihin.
Asukkaiden, sidosryhmien ja henkilöstön osallistumisen kehittämiseen sekä eri alustojen konreettinen kokeilu ja käyttäminen ovat avaimia onnistuneeseen lopputulokseen. Käytämme palvelumuotoilua tekemisessämme.
Yhteyshenkilöt
tiina.salonen(ät)vaasa.fi
ICT-palvelumuotoilija ja projektipäällikkö
Vaasan kaupunki, Digitalisaatio ja innovaatiot
anu.rinne(ät)vaasa.fi
HR-controller
Vaasan kaupunki, kaupunkiympäristö
marjo.maki-krekola(ät)vaasa.fi
Hallintojohtaja
Vaasan kaupunki, hallinto ja asiointi
palvelujen käyttäjät