Ensilinjan mielenterveys-ja päihdehoitaja terveyskeskuksessa
Terveyskeskuksen vastaanoton ja mielenterveyspalveluiden henkilöstö sekä esihenkilöt osallistuivat kehittämiseen yhteistyössä Popsoten Tulevaisuuden sosiaali- ja terveyskeskushankkeen Mielenterveys-ja päihdepalveluiden projektisuunnittelijan kanssa.
Otettiin käyttöön ensilinjan mielenterveys-ja päihdepalveluiden vastaanotto, jossa keskityttiin hoidon tarpeen arvioimiseen sekä hoidon porrastukseen. Turvattiin asiakkaan hoidontarve sekä jatkohoito. Hoidontarpeen arvioimisessa otettiin käyttöön sähköiset työkalut, kuten hoitoonpääsy.fi.
Lisäksi rinnalla kehitettiin kirjaamisjärjestelmän käytänteitä ja asiakaskäyntien seurannan tilastointia. Lisäksi psykiatriset hoitajat saivat hoidon tarpeen arvioon työkalupakin keskeisistä voinnin arvioinnin mittareista.
Uusi toimintamalli tukee asiakkaan palvelupolkua sekä työhyvinvointia. Asiakkaiden ohjautuminen ensilinjaan lyhensi mielenterveyspalveluiden jonoa ja antaa mahdollisuuden tiiviille hoitosuhteelle.
Kehittämistyö tehtiin kustannustehokkaasti olemassa olevilla resurseilla muuttamalla työskentelyn toimintamallia.
Kehittämistyön hyötynä saatiin hoitojonot lyhenemään sekä asiakkaille oikea-aikainen hoidontarpeen arvio, hoitoonpääsy seitsemässä vuorokaudessa. Lisäksi pystyttiin turvaamaan tarvittava jatkohoito.
Pilotoinnin aikana 73 prosentille asiakkaissta riitti ensilinjan 1-3 käyntiä. Hyötynä toimintamallista ovat mm. asiakkaan etu, kustannushyöty ja työhyvinvoinnin turvaaminen selkeyttämällä työskentelytapoja.
Toimintamallia kehitetään edelleen vakiintuneeksi toimintamalliksi. Kehitetty Limingan ensilinlinjan malli on otettu kiinnostuneesti vastaan Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueen matalan kynnyksen mielenterveys-ja päihdepalveluiden kehittämisessä.
Yhteyshenkilöt
mari.viljas(ät)liminka.fi
projektisuunnittelija
Popsote, Tulsote, Mielenterveys-ja päihdepalveluiden kehittämisosio
outi.kokko(ät)liminka.fi
palveluesimies
Limingan kunta
ja henkilöstö