Helsingin kaupunginkirjasto otti digiloikan
Kirjasto tavoittaa ihmisiä myös sosiaalisessa mediassa: Facebookissa ja Instagramissa. Niiden kautta halutaan olla yhteydessä asiakkaisiin ja antaa vinkkejä esimerkiksi digikirjoihin.
Parissa päivässä kirjastojen sulkumääräyksen jälkeen laitettiin kuvausstudio pystyyn ja alettiin striimata päivittäisiä satutunteja ja kirjailijavierailijoiden haastatteluja Helsinki-kanavalle ja Kirjastokaistalle.
Koronakriisin alkaessa kirjasto jakoi muutaman kirjan poistokirjakasseja noin viikon ajan ennen kuin Aluehallintovirasto määräsi toiminnan keskeytettäväksi mahdollisen tartuntariskin vuoksi.
Kirjastossa työskennellään myös suljettujen ovien takana. Asiakastyöstä vapautunut aika on käytetty korvaavien verkkopalvelujen kehittämiseen sekä kokoelmien, tilojen ja laitteiden ylläpitotehtäviin. Kevään uutuuskirjat on käsitelty ja syksyn kirjat on tilattu. Uusille kirjoille on tehty tilaa vanhoja poistamalla. Kokoelmia on järjestelty ja inventoitu, mihin ei normaaliloissa ole aikaa riittävästi. Työntekijät ovat myös päivittäneet erikoislaiteosaamistaan ja tehneet asiakasohjeita niiden käyttöön.
75 prosentille työntekijöistä on riittänyt töitä kirjastossa, vaikka ovet ovat kiinni. Loput ovat siirtyneet Helsinki-apuun, jossa autetaan ikäihmisiä esimerkiksi kauppa- ja apteekkiasioinnissa.
Helsingin kaupungin kirjastopalvelujen johtaja Katri Vänttinen toivoo, että paljon uusia käyttäjiä saaneet digipalvelut pysyvät yhtä aktiivisessa käytössä senkin jälkeen, kun kirjastot jälleen avataan.
Yhteyshenkilöt
katri.vanttinen(ät)hel.fi
ja henkilöstö