Ikäihmisten psyykkisen ja sosiaalisen toimintakyvyn tukeminen etäpalveluna
Käynnissä olevien Tulevaisuuden sosiaali- ja terveyskeskus ohjelman hankkeiden yhtenä toimenpiteenä on hyvinvointia tukevien palvelujen vieminen tiiviimmäksi osaksi ikääntyneiden asiakkaiden arkea. Toinen tavoite on parantaa palvelujen saatavuutta mm. teknologisia ratkaisuja hyödyntäen.
Hyvinvoinnin ja toimintakyvyn edistäminen on ennen kaikkea konkreettisia tekoja ja koskettaa kaikkia ikäryhmiä sekä jokaisen sote-ammattilaisen työtä. Tämän vuoksi toimintamallissa haluttiin kuvata mahdollisimman konkreettisia keinoja hyvinvoinnin tukemiseksi. Tavoitteena on, että toimintakykyä ja hyvinvointia tukevat palvelut ovat kiinteä osa tulevaisuuden sosiaali- ja terveyspalveluja sekä saavutettavissa teknologia ratkaisuja apuna käyttäen.
Kehittäjätiimissä koottiin yhteen tietoa hyvinvointia tukevista palveluista ja käytänteistä sekä toteutettiin kaksi erillistä kokeilujaksoa yksilö- ja ryhmätoiminnan osalta. Lisäksi kehittämistä ohjasi kokemustietoa, jota kerättiin osana kokeilujaksoja.
Palvelukokonaisuus sisältää sekä yksilö-, että ryhmäkäyntejä, joita tarjotaan ikääntyneille
palvelusuunnitelman mukaisesti. Etäpalvelut toteutetaan sovittuna aikana ja käyntejä tekevät tutut
työntekijät esimerkiksi kotihoidosta. Tyypillinen yksilökäynti sisältää keskustelua, ohjausta ja neuvontaa.
Ryhmäkäynnit toteutetaan erillisen ohjelman mukaisesti ja pääpaino on laaja-alaisen hyvinvoinnin tukemisessa. Ryhmätoimintaa tarjoavat lähitorin työntekijät yhteistyössä sote-kulttuuri- ja vapaa-aikapalvelujen kanssa. Ohjelma sisältää jumppaa, keskusteluhetkiä, muistelutuokiota, kirjaesittelyjä sekä taidetta- ja kulttuuria yhdistäviä toiminnallisia tuokioita.
Toimintaa toteutetaan osana perustehtävää ja ainoastaan koordinaatioon osoitettiin erillistä resurssia. Lisäkustannuksia palvelukokonaisuudesta aiheutti laitehankinnat.
Etäpalvelulla pystytään monipuolistamaan kotiin annettavia palveluja ja tarjoamaan hyvinvointia tukevia ryhmä- ja virkistystoimintoja myös niille, joiden liikkuminen kodin ulkopuolella on vaikeutunut. Lisäksi palvelukokonaisuus nivoo yhteen sosiaali- ja terveyspalvelut sekä kulttuuri- ja vapaa-aikapalvelut.
Kehittämistyötä jatketaan jalkauttamalla palvelukokonaisuus osaksi lähitorien ja kotihoidon arkea sekä laajentamalla sisältöä.
Yhteyshenkilöt
suvi.saarinen(ät)ylojarvi.fi
Hankekoordinaattori
Ylöjärven kaupunki, kehittämishankkeet
palvelujen käyttäjät