IKÄPYSÄKKI- maksutonta terveyspalvelua ikääntyneille
Kehittämisprojektini oli ikääntyneiden vastaanottotoimintojen yhtenäistäminen. Ikääntyneet saavat terveysneuvontaa aikuisten terveysneuvonnassa perhekeskuksissa, sairauksien hoitoon on vastaanottoja poliklinikalla ja kotisairaanhoidossa kotikäynteinä. Kotisairaanhoidon tarpeiden ja kriteereiden muuttuessa oli oikea vaihe alkaa yhtenäistämään tätä palvelujärjestelmää. Ikääntyneet eivät aina itsekään tienneet mihin hakeutua kunkin ongelman kanssa.
Ikäpysäkillä annetaan terveysneuvontaa, tehdään hoitosuunnitelmia, seurataan ja ohjataan eri sairauksien omahoitoa, jaetaan lääkkeitä asiakkaan dosettiin, annetaan injektioita, tehdään pieniä toimenpiteitä mm. korvahuuhteluita, tikkien poistoja.
Tavoitteena oli matalan kynnyksen palvelu ja asiakkaat ovatkin olleet Ikäpysäkkiin hyvin tyytyväisiä. Se on maksuton ja nopea tapa hoitaa omaa terveyttään. Enää ikääntyneen ei tarvitse tietää onko tarpeeksi sairas menemään poliklinikalle tai tarpeeksi terve aikuisten terveysneuvonnan asiakkaaksi.
Säästöjä saadaan kotisairaanhoidossa, poliklinikalla ja perhekeskuksessa, kun ikääntyneillä on oma vastaanottonsa. Ammattitaito Ikäpysäkin hoitajilla on kohdentunut nimenomaan ikääntyneiden asioihin ja tällöin hoito on tehokasta.
Jatkossa aloitetaan sähköinen ajanvaraus ja myös yhdistykset otetaan enemmän mukaan toimintaan. Tärkeintä on ollut asiakkaiden myönteinen palaute.
Yhteyshenkilöt
reetta.kananoja(ät)jikky.fi
Ma. kehittämissuunnittelija, asiakasohjaaja
JIK ky, JIK peruspalveluliikelaitoskuntayhtymä
tarja.palomaki(ät)jikky.fi
vt.Hallintojohtaja, Ikääntyneiden palvelujohtaja
JIK ky
palvelujen käyttäjät