Inspiroivat kuntalaiset ennakkokäsityksiä murtamassa
Monessa kunnassa kassapalvelut ovat kuntosalin yhteydessä, josta käyttöoikeuden ja fyysisen kulkutunnisteen voi hankkia. Limingan kunnan kohdalla kassapalvelut voidaan järjestää nykyisin vain yhdelle arkipäivälle viikossa. Jo aiemmin kuntaan on kehitetty järjestelmä, jolla kuntosalin käyttöoikeuden voi hankkia suoraan omaan puhelimeen ajasta ja paikasta riippumatta.
Kuten monesti uusien järjestelmien ja digitaalisten palvelujen kohdalla, liittyi myös tähän järjestelmään useita ennakkokäsitteitä, joita oli tarpeen oikaista varsinkin ikääntyvässä väestöryhmässä. Halusimme purkaa ennakkokäsityksiä ja edistää ikääntyvien kuntalaisten digitaalisten palveluiden käyttämistä sekä edistää ikääntyvän väestön liikunnallista elämäntapaa.
Sähköisiä palveluita käyttäville ikääntyville haluttiin antaa mahdollisuus kertoa palvelujen käyttämisestä laajemalle yleisölle. Ideana oli näyttää heidät insproivina esimerkkeinä murtamaan ennakkokäsityksiä palvelun käyttöönoton ja käytön vaikeudesta. Toteutusta lähdettiin tekemään yhdessä paikallislehden kanssa, johon haastateltiin palvelua käyttäviä ikääntyviä kuntalaisia. Haastatteluja jaettiin myös kunnan omissa tiedotuskanavissa.
Olemassa olevalla järjestelmällä voidaan saavuttaa vähentyneiden kassapalveluiden lisäksi säästöjä myös käyttäjän puolelta, koska fyysistä tunnistetta ei tarvitse hankkia erikseen.
Sote-uudistuksen jälkeen kuntien järjestämisvastuu ennalta ehkäisevissä palveluissa on kasvanut ja muutos on näkynyt ikääntyneiden liikuntaryhmissä huomattavasti lisääntyneenä osallistujamääränä. Siksi on tarpeellista hyödyntää myös ajasta ja paikasta riippumattomia sähköisiä palveluita osana liikunnan edistämistyötä.
Kehittämistä jatketaan edelleen ja järjestelmään on tarkoituksena tuoda lisää palveluita tarjolle.
Yhteyshenkilöt
janne.laamanen(ät)liminka.fi
liikuntapalvelupäällikkö
Limingan kunta
hanna.koskinen(ät)liminka.fi
soveltavan liikunnan koordinaattori
Limingan kunta
toimijoiden verkosto