Karttakyselyillä parempi kaupunki
Järvenpään kaupunki on ollut jo yli 10 vuotta sitten pilottina PehmoGis -työkalua kehitettäessä. Tämän pohjalle suomalainen yritys Mapita Oy on kehittänyt Maptionnaire-karttapalautejärjestelmän. Järvenpäässä palautetta ja aineistoja on kerätty aiemmin perinteisin metodein työpajoissa ja kaavaprosesseissa.
Erityisesti kaupunkisuunnittelussa on tärkeää voida kerätä tietoa helpolla ja visuaalisella tavalla. Maptionnaire-karttapalautteen avulla kerätään paikkaan sidottua tietoa. Kyselyyn vastaaja/palautteen antaja paikantaa kartalle asioita pisteinä, viivoina tai alueina ja kirjoittaa niihin liittyvän kommenttinsa.
Kyselyyn on mahdollista yhdistää myös perinteisten työkalujen (esim. Webropol) kyselytyyppejä sekä ladata kuvia tai muuta mediaa, jolloin kyselystä saadaan monipuolinen ja visuaalisesti houkutteleva. Jokainen kyselyn laatija voi soveltaa työkalua omiin tarpeisiinsa.
Rousun alueen asemakaavan suunnittelussa tehtiin alueen asukkaille kysely suunnittelun lähtötietojen saamiseksi (lähes 200 paikannusta). Parhaillaan kyselyä ollaan kokeilemassa myös yksityiskohtaisemman suunnittelun välineenä kaupunkitekniikassa, Rantapuiston Sirkusaukion suunnittelussa.
Jatkossa karttakyselyä tullaan käyttämään yleiskaavaprosessin lisäksi uusien alueen suunnittelussa ja täydennysrakentamisessa. Mahdollisuudet käyttää sitä myös isoissa hankkeissa yhteistyössä rakennuttajien kanssa olisivat kokeilemisen arvoisia.
Kartalle kerättävän palautteen hyödyntämistä kaupungin muussa toiminnassa ja suunnittelussa pyritään edistämään kaupunkikehityksen esimerkkien avulla vuoden 2017 aikana. Tulevaisuudessa karttakyselytyökalua käytetään eri palvelualueilla laajasti ja luontevana osana erilaisia hankkeita.
Karttapalautteen antaminen on helpompaa ja yksinkertaisempaa kuin perinteisemmät menetelmät, kuten kirjallisen mielipiteen antaminen kaavaprosesseissa tai vaikkapa seminaarien tarralapputekniikka. Kaavoittajan ja suunnittelijan näkökulmasta tieto on helposti koottuna kartalle ja sitä on helppo analysoida. Palautteen esitteleminen ja visualisoiminen on vaivatonta. Karttamerkinnät saadaan pitkälle analysoiduksi jo karttapalautejäjestelmässä webpohjaisesti ja sen osaa tehdä myös henkilö, jolla ei ole kartografista tai paikkatieto-osaamista.
Viime aikoina tehtyjen kyselyjen vastaanotto on ollut hyvä ja palautetta on saatu moninkertaisesti enemmän kuin normaalisti: "Tämä maptionnairen kautta toteutettu kaavake tuntuu hyvältä. Saa itse tehdä ja kommentoida kun itselle sopii." (Palaute Rousun kyselystä), "Kiitokset! Tämä oli mielenkiintoista ja valtuustoseminaarin parasta antia!" (Valtuutettu syksyllä 2016), ”Hienoa, että tällaisia kyselyitä tehdään! Toivoisin jatkossa vielä vuorovaikutteisempaa ja myös asukkaista lähtevää vaikuttamista… ” (Palaute yleiskaavan rakentamisen alueet kyselystä).
Kaavaprosessin sujuvuus ja laatu paranee karttakyselytyökalun avulla. Kerätyn tiedon avulla konflikteja herättävät ja täsmennystä vaativat asiat huomataan ajoissa. Kun tarvittavat lisäselvitykset ja suunnitelmat voidaan tarkistaa tarpeen mukaan, vältytään kaavaprosessin turhalta venymiseltä. Valitusten tarve mahdollisesti vähenee.
Kartalle viedyn palautteen avulla voidaan saada osallistumaan laajempi joukko myös sellaisia kansalaisia, joilla ei ole aikaa osallistua perinteisiin kaavatilaisuuksiin. Työkalun vuosilisenssillä voi tehdä niin monta kyselyä kuin haluaa, muun muassa yksittäisinä konsulttitoimeksiantoina vastaavat kyselyt tulisivat huomattavasti kalliimmaksi.
Yhteyshenkilöt
tuula.alkula(ät)jarvenpaa.fi
hannele.selin(ät)jarvenpaa.fi
yleiskaava-asiantuntija
Järvenpään kaupunki
ja henkilöstö