Keskitetyn rekrytoinin onnistumiset erikoissairaanhoidossa
Keskitetyn rekrytoinnin perustelut ja tavoitteet ovat:
- hakijamäärien lisääntyminen ja hakijakokemuksen parantaminen
- työnantajamielikuvan parantaminen, rekrytointi asiantuntijatehtäväksi
- uudella rekrytoinnin työnjakomallilla esihenkilöiden työkuorman vähentäminen
-> aikaa vapautuu esihenkilötehtäviin
- työn aloittamisen tuki ja avaimet onnistuneisiin työsuhteisiin
- uramaisemien mahdollistaminen myös jo työssä oleville
Uusi rekrytointimalli pitää sisällään useita prosesseja rekrytoinnin tueksi. Tulosaluiden johto tuki ja tukee edelleen vahvasti uutta toimintamallia tiiviillä ohjaus - ja kehittämistyöryhmän toiminnalla. Toiminta käynnistettiin tammikuussa 2024.
Hakuihin liittyvistä hakijoista, joita ei palkattu, on luotu hakijapankki, jota hyödynnetään esim. hakuihin, joissa hakijamäärät ovat hyvin pieniä tai osaavan työntekijän rekrytointi on haasteeellista. Aiempien hakujen läpikäyminen eli ns. kairaaminen tarvittavaa osaajaa haettaessa mahdollistuu, kun rekrytoijalla asiantuntijana on mahdollisuus hyödyntää koko rekrytointijärjestelmää.
Rekrytointiyksikkö tarjoaa kumppanuutta ja tukea yksiköille maahanmuuttajataustaisten hakijoiden kieliohjelman tunnetuksi tekemisessä, sekä uusien työntekijöiden keskitetyn perehdytysmallin idean hyödyntämisessä.
Hakijakokemuksesta ollaan kiinnostuneita ja sitä seuraataan sähköisen kyselyn avulla, joka lähtetetään kaikille työhakemuksen järjetelmään jättäneille.
Toiminnan vaikuttavuutta mitattiin huhtikuussa 2024 uudella esihenkilökyselyllä, jossa jo todettiin toiminnan helpottaneen merkittävästi esihenkilötyötä. Rekrytoijan tekemä työpaikkahakujen seuraaminen, aktiivinen hakijaviestintä sekä hakijoiden kontaktointi ja esiseulonta tuo aikasäästöä rekrytointiprosessin läpiviemisessä. Rekrytoija tulee hakijoille tutuksi ja pystyy jakossakin auttamaan sopivan työtehtävän löytämisessä omaan uramaisemaan sopivaksi.
Hakijoilta saatu sekä suullinen että kirjallinen palaute on ollut hyvää. Rekrytoijan hakijan henkilökohtainen kontaktointi on saanut paljon kiitosta, hakijan toiveisiin ollaan pystytty vastaamaan esimerkiksi erikoisalan ja kiinteistön suhteen.
Palautetta kerätään systemaattisesti sekä sisäisiltä että ulkoisilta asiakkailta ja toimintaa kehitetään aktiivisesti palautteiden pohjalta.
Yhteyshenkilöt
helena.raappana(ät)hus.fi
Projektipäällikkö
Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiiri HUS
palvelujen käyttäjät