Lappeen koulun opettajakaksikko kehitti keinon lukutaidon parantamiseksi
Luku-ja kirjoitustaidon heikkenemisestä on puhuttu paljon. Voivottelun sijaan halusimme etsiä keinoja parantaa lukutaitoa. Pohdimme, mikä olisi riittävä lukutaidon taso alkuopetuksen jälkeen, jotta heikko lukutaito ei olisi muun oppimisen esteenä ylemmillä luokilla. Meitä mietitytti myös se, miten voisimme tukea pitkäjänteisesti niitä lapsia, joille lukeminen on vaikeaa.
Luokanopettajat käsittelivät tulokset lasten huoltajien kanssa. Kokosimme lisäksi luokanopettajille info-paketit, joissa oli vinkkejä lukutaidon kehittämiseksi oppitunneilla.
Mukana tässä työssä olivat kaikki Lappeen koulun opettajat, koulun johto, oppilaat ja vanhemmat. Koulukirjastotoiminta oli erittäin aktiivista. Rahoitusta ei ollut, eikä ylimääräisiä kustannuksiakaan ole voinut tästä toistaiseksi syntyä.
Opettajien ja vanhempien on tärkeää muistaa, että lukutaidon kehittyminen ei suinkaan lopu siihen, kun opitaan lukemaan, vaan päinvastoin lukutaitoa on kehitettävä monipuolisin keinoin koulussa ja vapaa-ajalla.
Olemme jatkaneet kehitystyötä myös vanhempien oppilaiden kanssa. Mietimme jatkossa uusia ja innostavia tapoja kehittää lasten lukutaitoa.
Yhteyshenkilöt
marika.haapalainen(ät)lappee.fi
erityisopettaja
Lappeen koulu
marika.haapalainen(ät)lappee.fi
erityisopettaja
Lappeen koulu
riikka.qvintus(ät)lappee.fi
erityisopettaja
Lappeen koulu
palvelujen käyttäjät