Lean-ajattelu, palveluohjaus ja tuottavuus Vantaan kaupunginkirjastossa
Vantaan kaupunginkirjastossa on haluttu lisätä asiakastyytyväisyyttä, saada lisää kävijöitä ja kehittää kirjastopalveluita asiakasnäkökulmasta. Kirjasto on murroksessa, jossa ydinpalveluita on määriteltävä uudelleen vastaamaan kuntalaisten todellisia tarpeita. Vantaan kaupunginkirjasto on toteuttanut myös organisaatiomuutoksen, jossa aluejohtamisen malli on purettu ja tilalle on tullut prosessijohtamisen malli.
Kehittämistoiminnan tavoite on Lean-ajattelua soveltaen vähentää turhaa työtä ja keskittyä uuteen kirjastoon, jonka keskiössä on pedagoginen toiminta.
Konkreettisia "hukan" poiston toimenpiteitä ovat: Omatoimikirjastot (tällä hetkellä 2 omatoimikirjastoa käytössä, lisää suunnitteilla), aineiston kellutus (aineisto jää siihen kirjastoon, johon se palautuu jolloin kuormat pienenevät ja kuljetusmäärät vähenevät), palveluohjaus verkkoon, digitalisaation hyödyntäminen ja asiakkaiden osallistaminen.
Kirjastojen uudistamisprosesseissa henkilökunnalla on ollut ratkaiseva rooli ja asiakkaita on osallistettu. Muutokset on tehty pääasiassa ilman ulkopuolista rahoitusta. Asiantuntija-apua on saatu omatoimikirjastojen toteuttamiseen ja kirjastojen sisustamiseen.
Henkilökunta voi keskittyä ammattiosaamista vaativiin tehtäviin (aineiston suosittelu, opastukset, pedagoginen toiminta, ym.), jolloin työhyvinvointi paranee. Kuntalaiset voivat asioida kirjastossa silloin, kun se heille itselleen sopii ja valita itselleen sopivimman palvelukanavan.
Yhteyshenkilöt
ritva.nyberg(ät)vantaa.fi
Kehittämispäällikkö
Vantaan kaupunginkirjasto
palvelujen käyttäjät