Lean ammattikorkeakoulussa
Suuria paineita on siis tarkastella prosesseja uusista näkökulmista ja keskittyä sellaiseen tekemiseen, mikä oikeasti tuottaa arvoa. Henkilöstöllä pitäisi myös olla työssään iloa, innostusta, ja aikaa kehittämiselle, eikä pelkkiä vaateita juosta kovempaa. Tähän paradoksiin mielenkiintoista ratkaisua tarjoaa lean: tie resurssitehokkuusajattelusta virtaustehokkuuteen ja jatkuvien pienten parannusten logiikkaan vaikuttaa sellaiselta, mikä voi toimia myös korkeakoulussa.
Monet organisaatiot soveltavat jo leania toiminnassaan, ja useat näistä ovat myös Laurean kumppaneita ja asiakkaita. Laurean tärkeimmille toimijoille, opiskelijoille, lean on arvokasta osaamista.
Lean-koulutusta on jo opintosuunnitelmissa ja kun osaaminen lisääntyy henkilökunnan keskuudessa, tämä näkyy toimintana myös opiskelijarajapinnassa. Näin opiskelijat saavat lean osaamista kahta kautta. Valmistuneet opiskelijat pystyvät viemään mukanaan lean-ajattelua, -osaamista ja -toimintatapoja jälleen eteenpäin työelämään, ja kehittämään esimerkiksi SoTe-alueen toimintaa.
Strategisilla hankkeilla on johtoryhmässä vastuuhenkilöt ja siten jatkuva tuki hankkeelle. Esimerkiksi LeanLaurea-hankkeesta vastaa TKI-vararehtori. Leanissä asiakaslähtöinen ajattelu on yksi perusperiaatteista. LeanLaurea-hankkeen ohjausryhmässä on mukana mm. lean-asiantuntijoita kumppaniorganisaatioista. Kumppaniorganisaatioiden edustuksella varmistetaan asiakasorientoitunut suunta.
Maaliskuussa 2016 Laurean johtoryhmä kävi läpi lean-koulutuksen. Loppukeväästä ja kesän alussa koulutettiin esimiehet ja muu johto. Koulutuksen jälkeen tehtiin ensimmäiset soveltamiset mm. visualisoinnilla, 5S:llä ja yksinkertaistamalla hallintoprosesseja. Uusi lukuvuosi avattiin koko henkilöstölle esittelyllä leaniin, ja elo-syyskuussa 2016 lean-koulutusta tarjottiin laajasti koko henkilöstölle. Valmennuksissa on käytetty apuna ulkopuolista asiantuntijaa yhtenäisen laadun varmistamiseksi.
Nyt tavoitteena on ottaa leania käyttöön Laurean kaikessa toiminnan kehittämisessä ja kehittämisen johtamisessa. Lean-ongelmanratkaisun ja menetelmien käytön tueksi valmennetaan Kaizen Championeja, jotka ovat joukko eri kampuksilla erilaisissa tehtävissä toimivia henkilöstön jäseniä. Lean-työkalujen ja menetelmien, kuten visuaalisen johtamisen taulun, A3:n, arvovirtakuvauksen, 5S:n ja kalanruotokaavion käyttöä harjoitellaan eri prosesseissa ja toiminnoissa, ja Laureassa on käytössä mm. oma versio PDCA/A3-työkalusta.
Lean-ajattelun käyttöönottoa on tukenut myös Laurean tilojen uudistaminen monikäyttötiloksi. Näin on saavutettu nopeampaa tiedonkulkua ja mahdollisuus esimerkiksi visualisoinnin hyödyntämiselle on noussut toiselle tasolle.
Lean on myös tehnyt näkyväksi sen, kuinka helposti teemme jokainen kiireessä omaa työtämme osana jotain isompaa prosesseissa, kyseenalaistamatta, totutulla ja sovitulla tavalla, vaikka koko prosessin voisi ehkä jo tehdä jotenkin paremmin. Vaikka Laureassa on aina tehty kehittämistyötä ja jatkuvan kehittämisen PDCA-kehä on ollut laatutyömme kulmakivenä jo vuosia, olemme vakuuttuneita, että nyt leanin avulla saamme jatkuvan parantamisen jokaisen arkeen yhteisillä toimintatavoilla.
Yhteyshenkilöt
elina.flemming(ät)laurea.fi
kehittämispäällikkö
Laurea ammattikorkeakoulu
elina.flemming(ät)laurea.fi
kehittämispäällikkö
Laurea-ammattikorkeakoulu
kyosti.vakevainen(ät)laurea.fi
vararehtori
Laurea-ammattikorkeakoulu
palvelujen käyttäjät