Lisää kirjastoa asiakkaille!
Vuonna 2016 yksi Inno- ja ideapalkinnon saajista oli Järvenpään kirjaston henkilökunta kehittämishankkeestaan "Lisää kirjastoa asiakkaille"! Niukkenevista henkilöstöresursseista huolimatta asiakkaille haluttiin turvata mahdollisuus käyttää kirjastoa vähintään yhtä paljon kuin aikaisemmin. Kirjasto oli ennen kehittämishanketta arkisin auki ainoastaan henkilökunnan läsnä ollessa ma–to klo 10–20, pe klo 10–18.
Aukioloaikoina eri osastojen asiakaspalvelussa päivystävät työntekijät vastasivat myös palautetun aineiston kuljettamisesta osastoille. Henkilökunta koki, että työvuorot olivat jatkuvaa poukkoilua paikasta toiseen ja työvuoron aikana ei ehtinyt kunnolla keskittymään olennaisiin työtehtäviin tai asiakaspalveluun.
Järvenpään kirjasto on auki ma–pe klo 9–11 itsepalvelukirjastona ja klo 11–20 täydellä palvelulla. Lauantaiaukioloaikaan klo 10–15 ei tehty muutoksia. Samalla muutoksen myötä parannettiin työhyvinvointia ja henkilökunnan työssä jaksamista. Kirjaston toiminnan kehittäminen on hyödyttänyt sekä kirjaston käyttäjiä että työntekijöitä.
Henkilökunnan tehtäväjärjestelyjen vuoksi asiakaspalvelun laatu on parantunut, kun päivystävä työntekijä voi keskittyä asiakaspalveluun logistiikan tai muiden työtehtävien sijaan. Henkilökunta on kokenut, että selkeät ja suunnitellut työjärjestelyt ovat lisänneet työhyvinvointia ja työssä jaksamista.
Yhteyshenkilöt
tuula.alkula(ät)jarvenpaa.fi
Järvenpään kaupunki
paula.niemi(ät)jarvenpaa.fi
vastaava kirjastonhoitaja
Järvenpään kaupunki
ja henkilöstö