Ahtialanjärvestä oppia Lempäälän lukiossa
Kehittämisen tavoitteeksi asetettiin järven tilan omakohtainen seuranta. Tavoitteena on paitsi ymmärtää järven ekologiaa sekä ihmisen vaikutuksia lähiympäristöön, myös sitoutua ympäristön hyvinvointiin ja sen suojeluun. Tavoitteena on myös havainnollistaa teoriapitoista opiskelua autenttisilla lähiympäristön mittauksilla ja havainnoilla. Näin ollen keskiössä on opiskelijoiden biologisen ymmärryksen ja osaamisen syveneminen.
Ahtialanjärveä tutkitaan, havainnoidaan ja kunnostetaan yhdessä oman tiimin kanssa, ja yhteistyötaitojen vahvistuminen on niin ikään yksi keskeisiä tavoitteita. Luonnossa liikkuminen tunnetusti rentouttaa, auttaa palautumaan, virkistää ja parantaa keskittymiskykyä, minkä osoittaminen nuorille on myös yksi tavoitteistamme. Toivomme, että luonnossa liikkumisesta tulee heille pysyvä tapa.
Järvi- ja meriwiki -sovellus on ilmainen. Koululle ei ole toistaiseksi tarvinnut tehdä lisähankintoja, vaan pH-mittausliuskat, lämpömittari, kiikarit ja kaukoputki sekä näkösyvyyttä mittaava secchi-levy löytyivät koululta. Pääsimme myös lainaamaan kampuksella sijaitsevan TREDUn kanootteja.
Aloitimme yhteistyön Kokemäenjoen vesistön vesiensuojeluyhdistyksen (KVVY) kanssa. Biologian kaikille pakollisen ekologiakurssin aikana pääsemme mukaan tutkimustyöhön, muun muassa koekalastukseen. Yhteistyötä tehdään myös Pirkanmaan Lintutieteellisen yhdistyksen (Pily) kanssa: aloitimme vuosittaisen kevätmuuton seurannan Virta-kampuksen lintutornissa. Oppaana on lukion biologian lehtorin lisäksi PiLy:n puheenjohtaja ja muita aktiivijäseniä.
Lintubongaus sisällytettiin osaksi lukiomme ilmastosotureiden järjestämää vuotuista IMBY (In My Backyard)-päivää ja siihen osallistuu sekä lukion että TREDU:n opiskelijoita. Lintuhavainnot tallennetaan lukion verkkokirjaan ja datan kertyessä se toimii aineistona lukion biologian opiskelijoiden tutkimuksille.
Biologian lehtori kehitti lisäksi lintutornissa toteutettavan lintubingon uudeksi käytännöksi osana kesäkuussa pidettävää uusien lukiolaisten tervetulopäivää.
Käynnistimme myös yhteistyössä PiLy:n ja Lokkisaari ry:n kanssa uuden lukion opintojakson BI8 Ahtialanjärvikurssin, jossa lajien oppimisen ohessa päästään kunnostamaan Ahtialanjärven lintusaaria sekä osallistumaan loppukesäiseen lintujen rengastukseen.
Olemme siis onnistuneet herättämään ja voimistamaan kiinnostusta biologiaa ja ympäristöasioita kohtaan. Kesäkuiseen lintubingoon osallistuneet tulevat lukiolaiset olivat positiivisesti yllättyneitä koulun upeasta luontoympäristöstä ja yhdessä tekemisen meiningistä.
Kehittämisprojekti jatkuu, sillä kun saamme dataa kerättyä kuukausittain ympäri vuoden, sitä voidaan hyödyntää aineistona lukiolaisten omakohtaisissa biologian opintoihin kuuluvissa ekologisissa tutkimuksissa. Tavoitteena on julkaista Ahtialanjärven tilaa koskeva raportti vähintään koulumme verkkokirjassa.
Kehittämistyö jatkuu myös nyt aloitetun BI8 Ahtialanjärvikurssi opintojakson osalta. Tavoitteena on saada kyseinen opintojakso toteutumaan jo ensi keväänä 2024. Haasteena on se, että lintuja päästään rengastamaan vasta loppukesällä, jolloin myös lintusaarien niittotalkoot pidetään yhdessä Lokkisaari ry:n kanssa. Näin pitkällä aikajänteellä toteutuvaa opintojaksoa ei lukiolaisille ole Lempäälässä ennen tarjottu, joten pientä tuunausta on varsin todennäköisesti odotettavissa vielä jatkossakin.
Yhteyshenkilöt
taina.salonen(ät)lempaala.fi
Apulaisrehtori
Lempäälän lukio
merja.kuisma(ät)lempaala.fi
Biologian ja maantieteen lehtori
Lempäälän lukio
palvelujen käyttäjät