Omaisten kahvit
Ajoittain on myös ollut haasteita tiedonkulussa ja läheiset ovat saattaneet saada todellisuudesta poikkeavia mielikuvia kotien toiminnasta ja arjesta.
Saadaksemme luotua avoimen ja luottamuksellisen suhteen asukkaiden omaisiin sekä lisättyä yhteistyötä, päätimme käynnistää Omaisten kahvit molemmissa yksiköissä. Kahvit tullaan pitämään säännöllisesti noin kerran kuukaudessa. Tavoitteena on rento tilaisuus, johon jokainen voi tulla etukäteen ilmoittamatta. Toivomme avointa keskustelua, palautetta, toiveita, kehittämisideoita, kenties suunnitelmia yhdessä tekemisestä. Tilaisuuksissa on mahdollista kertoa kuluneen kuukauden tapahtumista ja tulevista suunnitelmista.
Aikaisemmin on ollut tapana pitää 1-2 kertaa vuodessa omaisten illat mutta nyt on tarkoitus lisätä toimintaa. Mikäli omaiset haluavat pidämme 1-2 kertaa vuodessa yhteisen kahvihetken molempien talojen omaisille.
Ensimmäiset Omaisten kahvit järjestetään syyskuussa molemmissa kodeissa. Kotien henkilöstöstä osallistuvat työvuorossa olevat ohjaajat, joten jokainen pääsee osallistumaan vaihdellen tilaisuuksiin. Työntekijän on myös mahdollista toivoa työvuoroa kyseiseen päivään. Asukkaat luonnollisesti osallistuvat myös tilaisuuksiin halutessaan. Palveluvastaava pyrkii olemaan pääsääntöisesti läsnä mutta kahvit voidaan järjestää myös henkilöstön toimesta.
Kustannuksia tilaisuudet eivät juuri tuo lisää. Kahvin kanssa voi olla tarjolla pikkupurtavaa. Päähuomio on keskustelussa, ei niinkään kastettavassa.
Ilmapiiri molempien kotien tilaisuuksissa on ollut rento ja avoin. Silloin keskustelukin on luontevaa ja antaa myös mahdollisuuden palautteen annolle yhteisesti. Kahvittelun lomassa on mahdollisuus toki yksilöllisempään vuorovaikutukseen. Myös asukkaat ovat kokeneet yhteiset kahvit tärkeiksi.
Tulevaisuudessa on tavoitteena kahvittelujen lisäksi järjestää yhdessä toiminnallisempaa tekemistä asukkaiden ja omaisten toiveiden mukaan. Joulun alla pidämme yhteiset joulujuhlat ja kesällä olisi luontevaa järjestää vaikka tanssit tai grillijuhlat.
Yhdessä tekeminen ja toimiminen asukkaiden hyväksi kasvattaa sekä luottamusta että yhteisöllisyyttä. Tietysti, asiakkaiden parhaaksi.
Yhteyshenkilöt
miia.reijomaa(ät)hameenkyro.fi
Palveluvastaava
Hämeenkyrön kunta
palvelujen käyttäjät