Omatoimikirjastot Vantaalla
Omatoimikirjastokirjasto tarkoittaa kirjastotilaa, jossa ei ole henkilökuntaa paikalla ja johon sisäänkirjautuminen tapahtuu tunnistautumalla esim. kirjastokortilla ja tunnusluvulla. Pointin kirjasto Vantaan Kartanonkoskella ei ollut ensimmäinen omatoimikirjasto Suomessa, mutta se oli ensimmäinen HelMet-alueen kirjasto, johon sisäänkirjautuminen tapahtuu HelMet-kirjastokortilla eikä ikärajoja ole.
Kun omatoimikirjastoa suunniteltiin vuonna 2013, Pointin kirjaston henkilökunnalla oli mahdollisuus käydä tutustumassa Kööpenhaminan omatoimikirjastoihin (Tanskassa omatoimikirjastoja on ollut vuodesta 2004 lähtien), jolloin henkilökunnan viimeisetkin ennakkoluulot omatoimisuutta kohtaan karisivat.
Pointin kirjastossa, kuten Vantaalla muutenkin, kirjastojen aukioloajat olivat jo ennestään laajat, mutta omatoimisuus mahdollistaa kirjastotilan käytön aamusta iltamyöhään, viikonloppuisin ja juhlapyhinä. Kirjaston henkilöstöresurssit eivät riittäisi tällaiseen.
Julkisten tilojen entistä tehokkaampi käyttö on yksi tapa julkisten palveluiden kustannustehokkuuden lisäämiseksi. Pointin kirjasto sijaitsee monitoimitalossa, jossa on iltaisin ja viikonloppuisin paljon lasten ja nuorten harrastustoimintaa, joten pääsy kirjastotilaan omatoimisesti sai alueen asukkailta innokkaan vastaanoton.
Suunnittelusta vastasi kirjaston esimies yhdessä henkilökunnan kanssa. Omatoimikirjaston teknisestä toteutuksesta vastasi kirjastojen IT-palveluihin erikoistunut yhtiö Axiell ja Vantaan kaupungin Tilakeskus.
Omatoimikirjasto voi olla kirjasto, jossa on laajat aukioloajat (kuten Vantaalla), ja jossa lisätään palveluaikaa ottamalla käyttöön omatoimisuus tai kirjasto, jossa käydään vain esim. kerran viikossa hyllyttämässä ja tarkistamassa tilaa eikä siellä ole vakituista henkilökuntaa koskaan.
Vantaan Pointin kirjastossa tehdään edelleen töitä kahdessa vuorossa ja lauantaisin. Omatoimiaikaa on aamuisin, iltamyöhään ja viikonloppuisin. Työn sisältöä ei omatoimisuus itsessään ole kovin paljon muuttanut, mutta automaation lisääntyminen kirjastoissa on mahdollistanut sen, että henkilökunta voi keskittyä rutiininomaisten ojentamispalveluiden sijasta asiakkaiden opastamiseen, pedagogiseen toimintaan ja muuhun lukutaitoja edistävään työhön.
Viikonloppujen ja pyhien jälkeen kirjastossa on normaalia enemmän hyllytettävää ja järjesteltävää, mutta muuten työ on melko samanlaista kuin ennenkin. Pointin kirjastossa ei ole tapahtunut vahingontekoja, mutta omatoimisuus voi jonkin verran lisätä tilanteita, joissa jälkeenpäin on selvitettävä, mitä kirjastossa on tapahtunut ja kuka on vastuussa.
Kaikki muutokset lukuun ottamatta entisen palvelutiskin purkamista ja uuden rakentamista tehtiin kirjaston normaalin toiminnan ohessa. Erillisrahoitusta ei ollut.
Point oli jo ennestään yksi Vantaan vilkkaimmista kirjastoista, mutta omatoimisuus näyttää lisänneen sen vetovoimaa. Huomionarvoista on se, että kävijämäärä on lisääntynyt myös normaaleina aukioloaikoina. Henkilökunnan määrä on pysynyt samana.
Asiakaspalaute on ollut pelkästään myönteistä eikä kahden omatoimivuoden aikana ole sattunut yhtään vahingontekoa. Kokemukset omatoimikirjastosta osoittavat, että se on kustannustehokasta toimintaa, jota kehitetään asiakkaiden tarpeista käsin.
Pointin kokemuksista saatua oppia hyödynnettiin Pähkinärinteen omatoimikirjaston suunnittelussa. Tikkurilan kirjastossa eli Vantaan pääkirjastossa on alkamassa kokeilu, jonka tavoitteena on mahdollistaa kirjastotilan käyttö myös sunnuntaisin.
Pointin ja Pähkinärinteen kirjastoissa henkilökunta oli alusta asti aktiivisesti suunnittelemassa ja toteuttamassa omatoimisuuteen siirtymistä, mikä poisti epäilyt uutta toimintamallia kohtaan. Henkilökunta suhtautui innolla omatoimisuuden käyttöönottoon, koska sen nähtiin niin selvästi olevan asiakkaiden toive. Tyytyväiset asiakkaat tekevät myös henkilökunnan työstä mukavampaa.
Omatoimisuuteen siirtyminen oli oppimisprosessina siinäkin mielessä ainutlaatuinen, että kyse oli ensimmäisestä HelMet-kirjastosta, jossa omatoimisuus toteutettiin näin laajasti. Alkuvaiheessa henkilökunnan oli vaikea lähteä kirjastosta ja jättää asiakkaat itsekseen, mutta siihen totuttiin pian. Ja kun huomattiin, että kaaosta ei syntynyt, nekin pelot hävisivät.
Yhteyshenkilöt
ritva.nyberg(ät)vantaa.fi
palvelujen käyttäjät