Rautalangasta vääntäjät - hammashoidon prosessien tehostaminen
Jokaisella käynnillä pitäisi saada tehtyä se mitä on suunniteltu, ettei turhia käyntejä tulisi lisää eli hoitoaikojakaan ei ollut järkevää lyhentää. Ongelmana on myös se, että aikataulu ei pidä ja hoito ei etene, jos tarvittavia asioita ei ehdi tehdä, jolloin myös hoitokokonaisuus venyy.
Haluttiin saada enemmän aikoja, mutta samalla tehdä työ hyvin.
Ensimmäinen ongelma oli kymmenet post-it-laput, joihin kirjoitin, millaisia aikoja potilas tarvitsisi. Ne hävisivät vihkon välistä, joskus niin, että oli suunnitelma mitä tehdään, mutta ei potilaan nimeä---kenen lappu?
Hoitaja ottaa potilaan sisään, kyselee onko ollut ongelmia, irronneita kojeita tms. ja katsoo seuraavat ajat potilaalle. Hoitaja ottaa myös kiinteistä kojeista ligatuurat pois, tarvittavat välineet esille, koneelta hoitotiedot esille, rtg-kuvat sekä mahdollisesti jo jotain kirjauksiakin. Erikoishammaslääkäri tulee paikalle tekemään tarvittavat kaarenvaihdot, muokkaukset,jatkosuunnitelman jne. ja kirjaa tehdyt toimenpiteet. Näin tekemällä ennen aamupäivän aikana hoidettiin 8 potilasta nyt 16,ja kuitenkin niin, että potilas on huoneessa n. 30min. Erikoishammaslääkäri tekee vain sen mikä hänen pitää tehdä, hoitaja pystyy tekemään tausta/oheistyötä paljon etukäteen ja lääkärin aika ei mene näihin
Potilaat ovat tottuneet, että ollaan "tiimihuoneissa" ja että, lääkäri tulee paikalle hetken päästä.
Post-it lapun tilalle, tulostetaan potilaan perustietolomake, jossa nimi, hetu, osoite ja A4:n kok.lapulle helppo kirjoittaa, millaisia aikoja potilas tarvitsee. Näin tulee oikealle potilaalla oikeat asiat.
Nyt kehitetty myös kontrollitiimi ja seulontatiimi, 2:ssa huoneessa 10 min.välein, toimii!
Myös apuoikoja hoitajan kanssa on erittäin tehokas pari. Erikoishammaslääkäri antaa ohjeet ja apuoikoja toteuttaa.
Kaiken kaikkiaan oikomisessa 11 huipputyyppiä, joilla erilaisia vastuualueita. Kaikki ovat sitoutuneita ja tyytyväisiä toimenkuvaansa. Keusoten myötä meille on tullut valtava määrä potilaita lisää. Sitä työstetään nyt, miten se kaaos saadaan hoidettua entisten lisäksi. Jaetaan töitä sen mukaan mitä suuhygienisti tai hoitaja voi tehdä ja ketkä potilaat ohjataan lääkärille.
Potilaita on valtavat määrät verrattuna perushoidon puolelle, mutta silti tiimiläiset eivät valita ja tekevät työnsä mielellään, kun työ on mielekästä ja homma toimii. Seulatiimissä voi olla aamupäivän klo 8-12 aikana n. 25 potilasta, kun peruspuolella potilaita on keskimäärin n. 10/ koko päivä.
Yhteyshenkilöt
sari.junnilainen(ät)keusote.fi
Hammashoitaja
Keski-Uudenmaan sote, Suun terveydenhuolto, Järvenpään terveyskeskus
ja henkilöstö