Sissimarkkinnoinnilla Limingan tapahtumat tutuiksi
Oulun seudulla järjestetään kesäaikaan monenlaisia tapahtumia, jotka kilpailevat paikallisista tapahtumakävijöistä, mutta myös matkailijoista. Haaste on erottautua ja saavuttaa ihmiset, myös omalla paikkakunnalla. Pienellä kunnalla on pieni markkinointibudjetti, jonka vuoksi mielikuvitusta ja nokkeluutta viestinnässä tarvitaan. Samoin olemme aikaisempien vuosien perusteella todenneet, että esimerkiksi lehti-ilmoitukset eivät välttämättä ole tehokkaimpia tavoittajia varsinkaan kustannustehokkuuden näkökulmasta. Jari Parantaisen sissimarkkinoinnin kirjaa lainaten: "Sissimarkkinoija käyttää miljoonien eurojen sijaan älyään, ketteryyttään ja aikaansa. " Sissimarkkinointia hyödyntävät usein pienet yritykset toiminnassaan, mutta miksei kuntakin voisi!
Ajatuksena ideoinnissa oli, että keksimme markkinoinnin keinoja, jotka ovat joko ilmaisia tai maksavat hyvin vähän.
Ideoinnin jälkeen ryhmät kävivät ideat läpi ja äänestivät max. 10 parasta ideaa, jotka esitettiin muille ryhmille. Niistä yhdessä äänestettiin toteutukseen kymmenen sissimarkkinoinnin toimenpidettä.
Järjestimme heinäkuun aikana muun muassa "lippujahdin", jossa jaettiin kymmenelle ensimmäiselle lippujahdin tehtävät palauttaneelle kuntalaiselle kaksi ilmaista lippua vapaavalintaiseen tapahtumaan. Lippujahti järjestettiin Kirkonkylällä ja Tupoksen kylässä ja se piti sisällään erilaisia kohteita Limingan alueelta, josta kysyttiin sellaisia kysymyksiä, mitkä selviävät vain kiertämällä kohteet. Lippujahdista jaettiin tietoa kunnan somekanavissa ja kunnan + visitliminka -verkkosivuilla. Lippujahti oli suosittu ja kaikki liput jaettiin viikon aikana.
Toinen hyvä esimerkki sissimarkkinoinnista oli Limingassa elokuun lopussa esitetty uusi Pet Cemetary -elokuva, jota ennen järjestettiin "etukäteispelottelu" yhdessä nuorten työpajan kanssa. Työpajalaiset rakensivat Pet Cemetary kylttejä, puvustuksen ja muut rektiviistat ja liikkuivat kuntakeskuksessa pelotellen mahdollisia kiinnostuneita kävijöitä esimerkiksi lukiolla. Elokuva keräsikin katsomoa todella hyvin, suurin osa katsojista oli nuoria. Tekeminen oli mukavaa ja uudenlaista tekemistä myös nuorten työpajan nuorille.
Lisäksi järjestimme lipunmyynnin pop up -pisteitä Tupoksen kylällä paikallisen kaupan pihalla, jolloin kyläläisillä oli mahdollisuus ostaa liput kauppareissun yhteydessä. Myynnistä ja järjestelyistä vastasi viestintäharjoittelija.
Kaiken kaikkiaan voidaan todeta, että onnistuimme ideoimaan mukavia, edullisia (tai ilmaisia) mainostamisen keinoja jotka saavuttivat hyvin kävijöitä, etenkin Limingassa. Lisäksi onnistuimme samalla tuottamaan mukavaa ohjelmaa niin kuntalaisille, työntekijöille kuin työpajan nuorillekin. Yhdessä yli tiimirajojen ideioiminen tapahtumamarkkinoinnissa oli hyödyllistä ja saimme varmasti sellaisiakin ideoita, joita emme olisi muuten saaneet. Työtapa oli nopea ja siitä syntyi suuri massa työstettäviä ideoita.
Uskomme, että jatkamme sissimarkkinoinnin kehittämistä myös ensi kesän tapahtumien markkinoinnissa.
Yhteyshenkilöt
laura.kelha(ät)liminka.fi
Hankeasiantuntija
Limingan kunta
ja henkilöstö