Terveydenhuollon palveluiden digiapu kuntalaisille
Terveydenhuollon sähköiset palvelut eivät välttämättä sovellu ryhmäohjauksen kohteeksi, koska kyseessä ovat ihmisten terveystiedot tai niihin läheisesti liittyvät asiat. Tietosuoja ja -turva tärkeitä huomioonotettavia asioita.
Niinpä pallo heitettiin terveyspalveluihin...
Pohdintaa käytiin siitä, kenelle/keille tästä tehtävästä lähdettäisiin keskusteluja käymään.
Aluksi sen ajateltiin soveltuvan hyvin avosairaanhoidon hoitajille. Toisaalta hoitajan koulutuksen tuomaa osaamista tarvitaan myös perusasiakastyössä.
Seuraavaksi pohdittiin sovellusten pääkäyttäjää, jolla todettiin olevan tulossa monta ohjelmistopäivitystä.
Heureka! Osastonsihteerit.
He innostuivat asiasta heti. Me ollaan Limingassa muutenkin tehty periaatepäätös, että halutaan pitää osastonsihteerit ilmoittautumisessa. Luo mukavaa asiakaspalvelu -henkeä. Ohjaavat ja neuvovat siitä asiakkaita monissa asioissa.
Luotiin ajanvarauskirja digiapu, aikoja tiistaista torstaihin kaksi päivässä. Asiakkaat voivat soittaa itselleen ajan tai käydä sen paikan päällä kysymässä.
Kustannuksia ei muutoksesta synny. Uskomme olevamme saama puolella,kun monet asiat hoituvat netissä ja resurssia vapautuu puhelinneuvonnasta.
Hyvä-Parempi-Liminka
Yhteyshenkilöt
birgitta.niskanen(ät)liminka.fi
hoitotyönpäällikkö
Limingan terveyskeskus
birgitta.niskanen(ät)liminka.fi
hoitotyönpäällikkö
eliisa.tornberg(ät)liminka.fi
perusturvajohtaja
palvelujen käyttäjät