Tuetun asumisen palvelupaketit
Asiakkaat ovat saaneet ohjausta ja tukea yksilöllisten tarpeidensa mukaan mutta tämä on aiheuttanut henkilöstössä sekä omaisissa kysymyksiä mitä palveluita asiakkaan omaan kotiin voidaan tarjota. Tavoittena oli lähteä selkiyttämään palvelun sisältöä. Koettiin tarpeelliseksi laatia palvelukuvaukset sekä kolme erilaista palvelupakettia.
Tukiasukkaiden määrä on lisääntynyt viimeisimmän vuoden aikana ja näin ollen erilaiset palveluntarpeet ovat lisääntyneet. Tämä aiheutti epätietoisuutta henkilöstössä. Oli tarve luoda yhdenmukaiset käytännöt ja selkeät palvelukuvaukset. Näitä lähdettiin luomaan keväällä 2018. Mukana kehittämässä on ollut Jaakonkodin asumisyksikön koko henkilöstö. Lopputuloksena syntyi tuetun asumisen palvelukuvaus sekä kolmiosainen palvelupaketti. Ensimmäisessä palvelupaketissa tukiasukas saa tiivistä päivittäistä tukea arjessaan. Toisessa palvelupaketissa ohjauksen tarve on viikoittaista. Kolmannen palvelupaketin asiakkaat pärjäävät kevyellä tuella.
Mikäli asiakkaan palvelun tarve lisääntyy, voidaan sopia hänen siirtymisestään toiseen palvelupakettiin. Tai vaihtoehtoisesti kevyemmän tuen pakettiin. Mikäli tukiasukas ei tarvitse enää säännöllistä ohjausta, hän voi siirtyä palveuohjaajan asiakkaaksi. Vaihtoehtoisesti jos hän ei enää selviydy omassa kodissa tehostetulla tuella, voidaan pohtia ryhmämuotoiseen asumiseen siirtymistä.
Tarkoituksena on tulevaisuudessa myös hinnoitella palvelupaketit, jotta se olisi myös myytävä tuote mikäli palvelulle on tarvetta (muille kunnille myytävä tuote).
Tuetun asumisen ohjaus on myös tärkeä tehdä ns. näkyväksi työksi, kun lasketaan mm. henkilöstökuluja.
Yhteyshenkilöt
miia.reijomaa(ät)hameenkyro.fi
Palveluvastaava
Hämeenkyrön kunta
ja henkilöstö