16.9.2024
SASKY koulutuskuntayhtymä / Kehittämis-, innovaatio- ja kansainvälisyystoiminta , Sastamala

Turvallisuutta vahvistamassa yhdessä opiskelijoiden kanssa

Yhteistyössä: Ikaalinen, Ruovesi, Kangasala
Valmis

Tarve ja tavoitteet
Opetushallituksen rahoittamassa TurvaX -hankkeessa toiminta-ajatuksena oli luoda turvallisuudesta lähestyttävämpi ja kaikkia oppilaitoksessa toimivia koskeva teema. Lähtökohtana oli ajatus siitä, että turvallisuus ei tarkoita ainoastaan fyysistä tai rakenteellista turvallisuutta, vaan sisältää myös sosiaalisen, psykologisen, digitaalisen ja pedagogisen näkökulman.

Oppimisympäristö määritellään fyysisen ympäristön, psyykkisten tekijöiden ja sosiaalisten suhteiden kokonaisuudeksi, jossa opiskelua ja oppimista tapahtuu. Oppilaitosturvallisuutta voidaan tarkastella yhtenä oppimisympäristön ulottuvuutena.

TurvaX-hankkeessa oli tavoitteena parantaa turvallisuuteen liittyvää osaamista fyysisen, psyykkisen sekä sosiaalisen turvallisuuden osalta työskennellen henkilöstön ja opiskelijoiden kanssa yhdessä. Koettiin, että oman oppimisympäristön turvallisuuskulttuuriin perehtyminen ja sen kehittämiseen osallistuminen tukee oppimista ja turvallisuusosaamista.

Kun turvallisuusteemat tuodaan osaksi arkipuhetta, paranee myös oppilaitoksen turvallisuuskulttuuri. Turvallisuuden teemat haluttiin luoda opiskelijoille helposti lähestyttäviksi ja nuorten itsensä suunnittelemina. Tausta-ajatuksena oli, että turvallisuus on osa hyvinvointia, mutta myös se, että hyvinvointi on osa turvallisuutta! Painopisteeksi valikoitui lopulta sosiaalinen turvallisuus ja pelillistäminen, joka on lukioiden oppimisympäristöissä uusi opetusmuoto.
Ratkaisu
Turvallisemman tilan lukio -pakopelikokonaisuuden idea lähti opiskelijoiden luomista irrallisista pakopeleistä. Pelihuoneissa painottui pääasiassa sosiaalinen turvallisuus, koska sen opiskelijat kokivat tärkeimpänä teemana.

Turvallisemman tilan lukio -pakopelikokonaisuutta lähdettiin luomaan lukiolaisten kanssa osana vapaavalintaisia psykologian ja elämänkatsomustiedon kursseja. Kursseilla käsiteltävien teemojen ohessa opiskelijat tutustuivat valitsemaansa teemaan ja heille pidettiin oppitunti pakopelipedagogiikasta. Lisäksi harjoiteltiin ThingLink-sovelluksen käyttöä ja mahdollisuuksia. ThingLink -sovellus oli valittu alustaksi.

Opiskelijoiden tehtävä oli kirjoittaa kurssien aikana noin 15 minuutin mittainen virtuaalisesti toteutettava pakopeli, joka kasattiin Turvallisemman tilan lukio -pakopelikokonaisuudeksi. Pelin pituus määriteltiin lyhyeksi, jotta pelin eri huoneita voisi hyödyntää esimerkiksi ryhmänohjaushetkissä.

Valmiista käsikirjoituksista toteutettiin ThingLink-kokonaisuus, joka on kaikkien käytettävissä. Opiskelijat toteuttivat osan huoneista loppuun saakka ThingLink-sovellukseen. Osan huoneista teki opiskelijoiden käsikirjoitusten pohjalta hankekoordinaattori.

Peleissä korostuvat nuorten omat ajatukset, näkökulmat ja kädenjälki osana toteutusta.
Tulokset
Työskentelyssä onnistuttiin parantamaan fyysisten ja digitaalisten oppimisympäristöjen turvallisuutta ja innostamaan nuoria hyvinvointiteemoihin pelillistämisen avulla. Samalla onnistuttiin yhdistämään virtuaalisia ja fyysisiä oppimisympäristöjä ja parantamaan lukioiden digipedagogisia valmiuksia.

Pakopelien avulla onnistuttiin erityisesti lisäämään kiinnostusta ja ymmärrystä turvallisuuden teemoista, sekä teeman opiskelusta erilaisissa oppimisympäristöissä. Samalla onnistuttiin avartamaan opiskelijoiden käsitystä turvallisuudesta moniulotteisemmaksi.
Kehittämistyön vahvuutena oli opiskelijoiden osallistaminen ja turvallisuusteemojen syvällinen käsittely. Opiskelijat kokivat työskentelyn monipuolisena, hauskana ja opettavaisena kaikin puolin.

Hankkeen aikana ymmärrettiin sosiaalisen turvallisuuden, turvallisemman tilan sääntöjen ja turvallisuuskiinnittymisen merkitys ja näihin alettiin kiinnittämään enemmän huomiota. Hanke tuki opetusta ja opiskelua siirtymässä kohti avoimempaa keskustelukulttuuria.

Työskentely ja avoimempi keskustelu aiheen parissa auttoi opettajia kriittisesti arvioimaan opetusmetodejaan ja niiden vaikutusta opiskelijoiden turvallisuuden kokemuksiin. Hyvänä esimerkkinä on psyykkiselle turvallisuudelle raskaista opetusmenetelmistä luopuminen. Hankkeen aikana myös pohdittiin inspiroivia ja ryhmäyttäviä opetustapoja, joilla luoda uusia yhteyksiä opiskelijoiden välille.

Rakentamalla fyysisiä oppimisympäristöjä virtuaalisiksi parannettiin myös opetuksen monipuolisuutta. Samalla saatiin kehitettyä fyysisen oppimisympäristön tuntemusta, mutta laskettua psyykkisen turvallisuuden kuormitusta, kuten uusien opiskelijoiden jännitystä eksyä vieraassa ympäristössä.

Yhteyshenkilöt

Iris Sundelin
iris.sundelin(ät)sasky.fi
Hankekoordinaattori
SASKY koulutuskuntayhtymä
Jaa Twitterissä Jaa Facebookissa Jaa LinkedInissä Tulosta