Työaika asiakaslähtöisemmäksi
Toimintaideoista tehtiin konkreettisia tavoitteita. Tavoitteet työlle laadittiin asiakaslähtöisesti. Hoitajat organisoivat työn sisältöä uudelleen, jonka avulla hoitajien aikaa asukkaiden kanssa saatiin lisättyä. Tavoitteet laadittiin oman asiakaskunnan tarpeiden pohjalta. Asiakkaiden tarpeet on hoitajien tiedossa, joten tarpeet kartoitettiin ja tavoitteet laadittiin sen pohjalta. Asukkaat ilmaisevat tarpeet aina hoitajalle tai omaiselle sanallisesti.
Tavoitteita toteutettiin kahden kuukauden ajan tietoisesti ja tavoitteet kirjattiin jokaisen työyhteisön henkilön nähtävillä. Tavoitteet vakiintuivat käytännöksi.
Asiakasaikaa saatiin lisää, hoitajien työtyytyväisyys parani, sillä kokemus asiakasajan vähyydestä vaivasi hoitajia aiemmin. Uusia työn toimintatapoja saatiin ideoitua (mm. Kirjaamiseen kuluu vähemmän aikaa ja kirjaamisesta vapautuu aikaa asukkaiden kanssa läsnäoloon). Menetelmä auttoi siihen, että työtä tarkastellaan laajemmalla näkökulmalla kehittämisen myötä. Asiakaslähtöinen toimintatapa/ajattelu on myös lisääntynyt työyhteisössä.
Yhteyshenkilöt
hillevi.turpeinen(ät)oulunkaari.com
Sairaanhoitaja/vs.palveluesimies
Oulunkaaren ky
ja henkilöstö