Uudistuva työyhteisö -kilpailu
Uudistumisessa on kyse vapautumisesta toimimattomista ajattelu- ja toimintatavoista sekä työyhteisö- että yksilötasolla. Uudistuvan työyhteisön tunnistaa siitä, että siellä vallitsevat hyvät työyhteisötaidot sekä kyselevä ja avoin keskustelukulttuuri. Kaikkien mielipiteitä kuunnellaan ja huolehditaan ihmisten jaksamisesta, osaamisesta ja sitoutumisesta.
- osallistuvuus: koko työyhteisön aktiivinen osallistuminen muutoksen toteutukseen
- innovatiivisuus: työyhteisössä tehdään asioita uudella, entistä toimivammalla tavalla
- vaikuttavuus: toiminnan tuloksena työyhteisön palvelut ovat parantuneet tai on saatu aikaan kustannussäästöjä
- yleistettävyys: muut työyhteisöt voivat ottaa mallia palkitun yksikön toiminnasta
Kehittämistyöhön ei ole erillistä rahoitusta. Paras asiantuntemus päivittäisen työn kehittämiseen on työyhteisössä toimivilla henkilöillä. Kilpailussa palkintona on 1 000 euroa, joka jaetaan yhdelle tai kahdelle työyhteisölle vuosittain.
Kilpailuun osallistuvien kehittämistyöt esitellään mm. henkilöstöraportissa, jotta muut voisivat hyödyntää ideoita omassa työssään. Voittajista tehdään juttuja kaupungin viestintävälineisiin ja voittajayhteisöjen toimitiloihin luovutetaan kunniakirja.
Voittajia ovat olleet mm. Taitelijankoti ja vammaispalveluiden asumispalveluyksikkö Aurora. Taiteilijankodissa mielenterveys- ja päihdekuntoutustyöllä on voitu välttää erikoissairaanhoitoa, mikä on tuonut kustannussäästöjä. Aurorassa asukkaita kuunnellaan ja kehitysvammaiset kohdataan tasavertaisina, omasta arjestaan päättävinä yksilöinä. Tämä on luonut hyvää asukastyytyväisyyttä ja henkilökunnan työtyytyväisyyttä. Yksikön toimintamallit ovat sovellettavissa myös muihin asuntoloihin.
Kaiken kaikkiaan kilpailuun osallistuneiden hakemuksista selviää, että kehittämistyön tuloksena on saatu aikaan kustannussäästöjä, henkilöstön työhyvinvointi on kohentunut ja asiakkaiden tyytyväisyys on lisääntynyt.
Yhteyshenkilöt
riitta.saarinen(ät)pori.fi
kehittämisasiantuntija
Porin kaupunki / henkilöstöpalvelut
palvelujen käyttäjät